2008-10-02

dricka kaffe, plugga fyla


Jag har tenta imorgon och har drabbats av den sedvanliga "det är ingen idé längre"-känslan. Inte för att det känns hopplöst, jag tror det kommer gå ganska bra, men det är bara det att jag har pluggat hela veckan och jag har börjat tröttna. Det känns som jag kan det och om jag inte gör det så gör jag väl inte det då. Jag vill göra andra saker nu. Läsa en skönlitterär bok till exempel. Vi bestämde "Trasdockan" av Christine Falkenland på bokcirkeln igår. Jag vet inte vad den handlar om och hade aldrig hört talas om henne.

Jag är så hopplöst utanför den litterära världen. Ibland när jag pratar med Ida, min bibliotekarievän, känner jag mig som en imbecill. Jag läser ju, men har absolut ingen koll på författare eller när de kommer ut med nya böcker. Den senaste boken jag läste var "Små citroner gula" av Kajsa Ingemarsson, för jag hittade den på en bokbytardag jag var på, och när jag jobbade på Landvetter i pocketaffären ibland var det den mest sålda boken, den låg på topplistan i ett år eller nåt. Efter fyra minuter hade jag listat ut plotten och jag läste den under tre toabesök typ. Det var ju inte den bästa bok jag läst direkt, men jag fattar varför den blivit poppis. Den var inte så chiclit-stereotyp som Marian Keyes, för att huvudpersonen inte är lika tjejig, men ingridienserna finns ju. Gillar inte titeln alls, och blev ännu mer avig när det visade sig vara titeln på en restaurang. För att gå på om restaurangnamn är det ungefär lika innovativt som "Restaurang Frågetecknet" här i Göteborg, varje gång jag går förbi där tänker jag bara "Varför???" (men det kanske är det som är meningen). "Små citroner gula" däremot, det gör anspråk på att vara lite gulligt på nåt sätt, och jag gillar inte när man sätter adjektivet efter substantivet på det där sättet. Kunde lika bra hetat "Små
ulliga gulliga gula citroner" i så fall. Eller "Den gula citronen", fast då blir det kanske husmanskost à la "Restaurang Räkan". Äsch. Helt enkelt: Jag skulle aldrig döpa en restaurang till "Små citroner gula" och ingen annan borde göra det heller (och ingen kommer förhoppningsvis göra det nu när det finns en bok som heter så).

Jag hittade "Tätt intill dagarna" av Mustafa Can på den där bokbytardagen också, så den ska jag läsa vid tillfälle. Men jag har ju fan ingen tid! Jag har dessutom gått med i en fotoförening, ska framkalla filmerna som legat i en plastpåse i kylskåpet sen 2005 är det tänkt. Det är fantastiskt initiativrikt av mig tycker jag. Jag försöker verkligen skaffa mig fritidsintressen utöver att plugga fyla och dricka kaffe. Vi får väl se hur det går. Jag kanske blir som resten av de där medlemmarna i fotoföreningen som presenterade sig på årsmötet med "ja det är jag som är sekreterare här, men jag har inte varit i mörkrummet sen jag fick barn. Hrmm ja de är ju i skolåldern nu". Hoppas inte, för jag behöver göra nåt annat ibland.

5 Comments:

At 02 oktober, 2008 22:07, Blogger ina said...

Hejja dej! Bra initiativ med fotoföreningen! Hoppas det blir roligt.

 
At 02 oktober, 2008 22:29, Blogger  Emma said...

Vad är det för bokcirkel? Bokcirkel verkar roligt. Böcker går nästan alltid att klämma in, förresten, om man verkligen vill. Men det är kanske lättare när man åker buss än när man cyklar.

 
At 03 oktober, 2008 15:00, Blogger Anna-Karin said...

INA: ja jag hoppas det också, vill ha tillbaka lite av mörkrumskänslan jag hade i gymnasiet!

EMMA: ja bokcirkel är trevligt. vi är några stycken som träffas hemma hos nån en gång i månaden och fikar och pratar om en bok vi har läst. det är ett bra sätt att upptäcka nya böcker, speciellt eftersom dom andra som är med är bibliotekarie/littvet/bokmässemänniskor.

 
At 21 oktober, 2008 19:04, Blogger Karin said...

men hur hittar man en bokcirkel egentligen? jag vill supergärna ha en men jag förstår inte var man får tag på dem...

och så är det väl dags för en ny bloggpost snart? :)

 
At 22 oktober, 2008 17:52, Blogger Anna-Karin said...

KARIN: Jag vet inte, jag kom med av bara farten. Det underlättar att ha bibliotekarievänner! Men om du känner andra som gillar att läsa kan ni ju dra igång nåt tillsammans. Helst ska man ju vara några stycken för alla kommer ju inte varje gång och det är roligt om det åtminstone blir fler än två vid varje träff. Annars är det risk att det rinner ut i sanden. Hoppas du hittar nåt!

 

Skicka en kommentar

<< Home