2008-09-24

städer



























Jag var i Lund i helgen. Det fick mig att tänka på städer. Lund är trevligt. I många fall mycket trevligare än Göteborg, men det är väldigt studentikost, och det orkar jag inte riktigt ibland. Det är en stad som kanske inte ger en så mycket om man inte är akademiker. Eller? Ni får gärna säga att jag har fel. Men jag kommer ändå från Uppsala, och jag ser vissa likheter. Uppsala ger en inte heller så mycket om man inte är student. De få personer i min ålder jag känner som bor där men inte pluggar har skaffat kårleg ändå för annars finns det inget att göra. Och på sommaren när terminen är slut ligger stan i koma.


Det jag verkligen gillar med Lund dock är att det inte är så mycket bilar där. Man kan cykla utan att riskera livet. Det är fint. Biltrafiken håller nämligen på att döda Göteborg. Jag avskyr att cykla i den här jävla stan, men det är ändå det minst jobbiga alternativet. Mest jobbigt är att åka bil eftersom man inte kommer fram nånstans och däremellan ligger kollektivtrafiken som alltid står stilla på vissa ställen, eller trängs med bilköer på andra.


Jag vill bo nånstans där det inte finns så mycket bilar. Men huga, då måste jag ju ha en själv. Och var ska man bo? Jag har alltid sett Uppsala som ett alternativ. Men jag vet inte längre. Uppsala håller på att förvandlas till jag vet inte vad. En stad med många köpcenter kanske? De bygger och bygger och bygger och det enda som varit snyggt hittills är Musikens hus och för det proteströstade vänsterpartister på moderaterna i senaste valet. Annars är det andra bara Biltema-komplex, ett nytt IKEA (bredvid det gamla), klonade bostadsrätter i köttrött och vitt och miltals med motorväg. Och så vill de bygga en lågprisflygplats vid gamla flygskolan. 20 minuter från Arlanda! Så urbota onödigt, dumt, vansinnigt! Och här i Göteborg satsar regeringen på biltrafiken istället för järnvägen. Maud Olofsson sitter i Högfors (obs! i Västerbotten!) och tycker att fler vägar är ett bra sätt att bygga bort köer. Jag tycker hon kan ta på sig en cykelhjälm och komma hit istället. Klarar hon en vecka utan att bli överkörd är jag impad.