2008-07-08

Afrika


Jag håller på att lära mig Afrikas länder och huvudstäder. Målet är egentligen att jag ska lära mig hela världens länder men jag började med Afrika och Östeuropa för det är mest intressant. Tråkigast är Oceanien, det intresserar mig verkligen inte alls. Öar är svåra att hålla reda på. Om ni undrar varför jag började med detta så är det för att jag eventuellt var sämst av alla jag känner på geografi innan. Förutom möjligen Per som trodde att Elfenbenskusten låg nånstans vid Monaco. Fast jag trodde nog att Krim, liksom Kamchatka, var en halvö nånstans i Sibirien, så det finns ingen anledning att håna honom. Länderna är relativt lätta men huvudstäderna är det värre med. Jag försöker göra minnesramsor, som "Marocko Mauro Scoccos kronärtskocko-Rabat" och sånt. Det är bra om man känner folk som har varit i länderna som kan berätta något om dem, då kan man hänga upp sig på det. Min kusin har till exempel fått en praktikplats nästa höst i Accra, som är huvudstad i Ghana. Tack vare henne kommer jag aldrig glömma det.

Annars har jag börjat jobba nu. Det är inte så jobbigt. Jag bara cyklar dit, tänker som en maskin ett par timmar, sen går jag hem och gör nåt annat. Inte så mycket ångest. Jag jobbar ju inte heller så mycket, vilket resulterar i nästan inga pengar alls. Men jag har fått smak för det ljuva lediga billiga livet nu, vill inte byta. Fast en Springsteen-biljett hade ju varit gött så man hade sluppit stå utanför Ullevi och tråna när han spelade Badlands. Andreas tröstar mig med att jag kommer få se Neil Young på Way Out West. Well, inte precis samma sak... Tror det blir bra ändå.
Den här sommaren är sån som jag vill att somrar ska vara (men som de aldrig varit de senaste åtta åren för att jag alltid jobbat så mycket som jag kunnat), känslan av att "äh vafan vi sticker och badar/tältar/whatever". Det där spontana. Lite vad som helst kan dyka upp, och det är fint.