2008-06-30

blåbär


Jag är i Skara och har kokat blåbärssylt. Vi har tillsammans med Andreas syster Therese disponerat deras föräldrars villa med tillhörande kylskåp, diskmaskin, utemöbler, katt, och induktionshäll. Vi har plockat blåbär och köpt snygga syltburkar för 5 kr styck på Kupan. Och en Talking Heads-skiva på vinyl. Second hand i småstäder är bäst. Jag var sjukt pepp på blåbärsplockningen. Andreas ville fiska och Therese tröttnade fort men jag tror aktiviteten bärplockning är nåt för mig. Lugnt och metodiskt. Fridfullt. Förutom att det var extremt mycket mygg och knott i skogen men de kom bara åt mig på händerna. I Göteborg kommer man aldrig ens till nån riktig skog, bara Delsjön och där hör man hela tiden motorvägen. Här finns massor! Fullt tillgänglig eftersom vi även har tillgång till föräldrarnas Volvo. Med den ska vi åka tillbaka till Götet imorgon, för jag ska jobba på onsdag. Tre burkar sylt med tillbaka. Kanske piggar upp tillvaron i arbetslivets mörker.