2009-10-15

körv


jag åt falukorv idag.
ja det är sant.

när var det senast? 10 år sedan kanske. jag minns inte.

jag har alltså officiellt gått över till den andra sidan. blivit KÖTTIS som ida säger.

det känns ganska bra. jag känner mig fri nu. haha, 26 år och bunden av vegetarisk diet. ja men faktiskt lite.
det senaste halvåret har jag ändå bara hållit det uppe för att ingen ska komma och säga "jaja nu är hon äntligen vuxen och har gett upp de där vegetariandumheterna". nu har jag insett att det spelar ingen roll om folk säger så, jag kan ta det. jag kanske är vuxen då. jag tycker inte att det är konstigt eller äckligt att äta kött längre. jag tycker att de flesta gör det i alldeles för stor utsträckning däremot, men det är en annan grej. jag orkar inte leva straight edge bara för att vissa andra äter köttsallad till middag. orkar och vill inte.
jag kommer ju ändå inte äta massa kött hemma för andreas äter det ju inte, men däremot kanske jag vill äta renklämma nästa gång jag är i fjällen. eller kroppkakor i småland.

satan vad jag längtat efter kroppkakor alltså! för några veckor hade jag cravings så jag nästan ställde mig och pressade potatis. men det är sånt projekt, jag har aldrig gjort det förut och det kan bli kladdigt och jobbigt har jag hört. men nångång ska det göras! fast det får nog bli med fetaostfyllning då så andra kan smaka.
jag är ganska nöjd med min köttpremiär idag, men lite överraskad över att det var så fett. okej jag valde kanske inte det magraste alternativet, falukorv, men ändå! man behöver inget fett för att steka den! sojakorv kan ju vara lite oljig men inte fet på det sättet. har varit i paltkoma sen dess. hade stuvade makaroner till och glömde koka några grönsaker i allt korvstekande. så det blev ju en klassisk köttismåltid alltså: korv, tomma kolhydrater och ketchup. yes. ska man börja ska man görat ordentligt.

7 Comments:

At 16 oktober, 2009 19:05, Anonymous Anonym said...

Man måste ju bli vuxen någon gång.

 
At 16 oktober, 2009 20:28, Blogger Anna-Karin said...

ouch..

 
At 16 oktober, 2009 20:41, Anonymous Carl W. said...

Välkommen till köttets gemenskap!

 
At 18 oktober, 2009 16:44, Anonymous isabelle said...

åt du en hel korvmåltid bara så där? hur reagerade magen? och smaklökarna? jag minns första julen efter att jag blivit vego, skulle njuta av en hemmagjord köttbulle, men kunde inte svälja pga kadaversmaken. falukorv är ju iofs inte så mkt kött så det kanske är en bra början :)
men alltså jag är genuint intresserad av att veta hur din övergång går, har gått i börja-äta-kött-igen-tankar nu ett tag.

 
At 21 oktober, 2009 22:01, Blogger  Emma said...

Nej nej, kroppkakor är inte ett så stort projekt. Inte så jättestort i alla fall. :) Och det är ju väldigt gott!

 
At 22 oktober, 2009 17:19, Blogger Anna-Karin said...

isabelle:
ja.. fast det var ju inte som att jag tryckte i mig 500 g falukorv bara sådär, jag åt kanske 4 skivor, och stuvade makaroner till, sen var jag proppmätt. jag är inte van att äta så fet mat annars, så jag får paltkoma direkt. magen märkte inget speciellt, men som sagt, kötthalten i falukorv är väl 55% eller nåt så det kanske var därför...
sen åt jag ju falukorv i matlåda nästan en vecka efter, så nu borde magen ha vant sig.

det obehagligaste med korven var ju den otrevligt grisfärgade ton den får när man stekt den och har den i en burk i kylskåpet. med stelnat fett på. då tänkte jag verkligen på att det var kött. men när jag åt det bekom det mig inte så mycket, det kändes som om jag aldrig gjort annat typ.
jag åt ju iofs ganska mycket falukorv under min uppväxt, så det var väl lite back to the roots.

nåt mer kött jag har inte ätit som jag kan rapportera om, men en klasskompis har lovat att bjuda mig på renskavsgryta. återkommer om det.

 
At 22 oktober, 2009 17:22, Blogger Anna-Karin said...

emma: ja det är jättegott! men jag har fått för mig att man måste ha rätt potatissort för att de ska få rätt klibbighet, och vissa recept har både rå och kokt potatis, andra inte... min mamma har en småländsk kokbok hemma, där finns det typ 10 recept på kroppkakor, alla är olika!

 

Skicka en kommentar

<< Home