2009-08-30

husmanskost


jag har blivit ett matvrak sedan vi kom hem från fjällen. det kan ju ha att göra med de pulversoppor, nudlar, snabbmakaroner och allt annat tråk vi åt när vi var där, det fick en verkligen att tappa aptiten. i slutet av veckan åt jag mest choklad och nötter, och ändå försvann alla mina bilringar i ett nafs. men nu är de på ingång igen, jag känner det. jag blir så glad varje morgon när jag upptäcker att jag får gå upp och äta frukost. det är så GOTT med frukost! det är mitt favoritmål på hela dagen. näst bäst är förmiddagskaffe, om man nu kan räkna det som ett mål mat, sist är nog lunch. lunch är rätt trist. för det mesta äts den direkt ur plastlåda, kan vara därför.

vi hade fått en buffé i posten när vi kom hem och jag kastade mig över den. satt och trånade efter saffranspannkaka, västerbottenpaj och smörstekt sparris. ah det är lite synd att andreas inte bestämde sig för att bli kock. han hade ju iofs fått ge upp sin vegetarianism men tänk vilken mat han hade kunnat göra till mig! nu gör han ju visserligen mycket god mat till mig ändå men oftast finns det ju inte tid att experimentera så mycket. om han hade varit kock hade det varit hans jobb. ja jösses. just nu har jag en sån märklig längtan att åka runt i landet och smaka på olika slags lokala delikatesser. som i "solens mat". det är underligt, jag har knappt sen fem minuter av det programmet och ändå vet jag att det är fantastiskt. fast olivolja och tryffel är jag mindre intresserad av. snarare husmanskost som stekt strömming med hemgjord senap och färskpotatis. eller saffranspannkaka. RIKTIG MAT. mat som inte är av pulver. fan vad trött jag blev på pulver i fjällen. vi hoppade över två pulversoppsmål bara för att vi inte pallade. det var fysisk motvilja mot att äta, kändes ungefär som när man har magsjuka fast selektivt. åt knäckebröd istället. det är jag också rätt trött på faktiskt. och bliw violtvål. för efter en vecka luktade vi det och jättemycket svett.
jag tror det är därför man gör såna här resor, för att verkligen uppskatta sitt bekväma liv när man kommer hem. älska staden där det finns andra människor och rinnande varmvatten. dvd-spelare, mjukt bröd och kylskåp. det är ju fantastiskt, eller hur?
ja sannerligen. och husmanskost. länge leve!