2009-07-31

hair äre


det är mindre än två veckor tills vi ska åka till fjällen nu och jag känner mig allt annat än i form. knät har känts av på ett obehagligt sätt ända sen jag kom hem från min lilla cykelodyssé, ryggen värker efter två veckor på jobbet och konditionen är inte alls vad den varit märkte jag i förrgår när jag sprang en 5-kilometersrunda i skara. det är inte bra, inte bra alls. måste träna. nästa vecka, då jävlar. jag ska också klippa mig, vilket känns som ett betydligt större projekt än att gå till gymmet.

jag hatar hatar hatar att gå och klippa mig, har frisörfobi. hon som klippte mig sist verkar ha semester, hon var dessutom dyr, fast väldigt bra och förstående, och det var ju skönt, sa inte alls så mycket om mina sporadiska en-gång-i-halvåret-klippningar som vissa andra. nu är jag rädd att jag måste gå till nån annan som inte alls är förstår sig på mig och mitt hår. jag förstår inte hur svårt det kan vara egentligen. jag vill gå till någon som är trevlig, som utan följdfrågor accepterar att jag vill tvätta håret hemma och inte på salong, klipper håret utan för mycket småprat (vad ska man prata om? aldrig fattat... jag vill läsa tidning tack), som inte försöker pracka på mig massa hårprodukter, inte plattångar håret utan att fråga (bara för att man har lockigt hår behöver inte idealet vara motsatsen) och framför allt, inte pratar om i hundra jävla år hur TORRT mitt hår är och vad jag borde göra för att det inte ska bli det.

JAG VET.
jag har levt i 26 år och i 16 av dem har frisörer pratat med mig om att mitt hår är torrt. jag har förstått nu att jag borde klippa mig var sjätte vecka, inte torka håret med fön, använda flitigt med inpackningar, använda just deras frisörschampo osv osv. det enda som förmodligen skulle hjälpa på mig, eller åtminstone minska graden av risighet i håret vore om jag klippte mig regelbundet. men jag blir alltid så avskräckt på grund av allt det här andra. ibland får jag för mig att frisörer är personer som förväntar sig att man bryr sig väldigt mycket om hår. de blir arga om man missköter det. de blir arga om man inte följer just deras huskur. de vill gärna att man ska följa med i hårtrender. jag bryr mig inte jättemycket! jag har det för det mesta uppsatt i ett spänne ändå, jag vill bara inte att det ska se alltför risigt ut.
hur dyrt måste man betala för att nån bara ska hålla käften och klippa en, utan knussel? sist gick det på 460 kronor och det var ändå bara en vanlig toppning. men då var jag rätt nöjd. ingen tvättning, inga produkter, ett enkelt konstaterande; ja håret är torrt och slitet men jag klipper bort det värsta så det kommer kännas bättre. ok bra. jag läser tidning så länge. gött.
typiskt att såna som hon måste ha semester också.

3 Comments:

At 01 augusti, 2009 22:51, Blogger Karin said...

Amen. Inget jävla stelt småprat, inga hopplösa produkter, man vill ju se hur håret ser ut i sig självt (för orka hålla på och mecka med det till vardags.)

Men det är hårt det där när man inte klippt sig på ett halvår, det händer mig också nästan varje gång. De kan bli så stötta, frisörer.

 
At 02 augusti, 2009 21:21, Blogger  Emma said...

www.lockig.se kanske vore nåt? Har en "svägerska" som är helt lyrisk eftersom hon på detta sätt har blivit av med risigheten.

Själv går jag inte till frisören, mamma klipper typ av det ibland. Jag har varit i frisersalong fyra gånger och varje gång känt mig lika obekväm och missnöjd.

 
At 04 augusti, 2009 09:16, Blogger Anna-Karin said...

karin: ja, jag tror de tar det som ett hån mot deras yrkeskår eller nåt. som att man försöker göra uppror kanske. "jag har kluvna toppar men JAG BRYR MIG INTE! mohahahah"

emma: jag blev faktiskt tipsad om det nångång förra året, och det har funkat jättebra! grejen är ju att man ska undvika vissa ingredienser i schampon och balsam vilket betyder att man i princip också måste sluta använda andra hårprodukter. och att dissa produkter som frisörer talar sig varm om som lösningen på ens hårproblem, och inte ens vilja att de tvättar håret på en för att schampot kommer "förstöra" håret, det är inte alla frisörer som gillar det. det gäller att hitta en som är införstådd med idén.

 

Skicka en kommentar

<< Home