2009-10-30

kattliv


detta är en bild på en katt från karlstad jag hittade i andreas dator. bra att jag skrev att det var en BILD på en katt och inte katten i sig, ifall nån liten surrealist skulle få för sig att protestera.
jag tycker katter är roliga. jag läser in väldigt mycket mänskligt beteende i dem, vilket nog är fel, men det gör att jag kan skratta åt dem ganska mycket.
andreas föräldrars katt charlie tex, han är konstig. han är rätt gammal, men ändå jagar han sin svans ibland, men bara korta stunder, det är som att han kommer på vad han håller på med och försöker släta över misstaget med att slicka pälsen lite istället. men sen "glömmer" han sig igen, smyger på svansen igen och jagar den, och sådär kan det hålla på tills han har nåt bättre för sig. sen pratar han ganska mycket också, gör små lustiga knorrljud. han ser ganska mallig ut för det mesta och så är han van att få två skivor port salut varje morgon på en tidning, annars gnäller han högt.

charlie är för det mesta ganska asocial och när han kan tänka sig att umgås är det av uppenbart egocentriska skäl. när jag hängde med honom i somras hoppade han upp i soffan bredvid mig när jag försökte plugga och krävde att bli kliad bakom örat i två evigheter. förutom att han störde och gnuggade huvudet mot datorskärmen var det lite besvärligt för jag hade lovat andreas mamma att jag skulle skydda deras nya soffgrupp från katthår genom att se till att charlie låg på ett rosa överkast. jag ville ju inte sitta på överkastet själv, och att få honom att ligga still på det medan jag själv satt i andra änden verkade stört omöjligt.
till slut fick jag flytta på mig, och han jamade missnöjt en stund tills han somnade.
oftast är charlie ute på natten. man undrar vad han gör. för några månader sen hade han varit i slagsmål, tussar av hår saknades på huvudet. när han kommer in igen vill han ha port salut förstås, och gärna bli kliad. sen lägger han sig och sover. om det inte finns mat i hans skål när andreas föräldrar kommer hem gnäller han förstås, sen går han vanligtvis ut. det verkar vara ett prima liv han har, den där charlie.

2 Comments:

At 31 oktober, 2009 12:17, Blogger ina said...

Haha! Rolig text, jag fnissade högt!

 
At 02 december, 2009 17:01, Anonymous Sol said...

vilken fin kattbetraktelse!

 

Skicka en kommentar

<< Home