2009-04-05

yerka


i helgen arbete. jag är så trött.
andreas och jag gick och köpte glass på det som vi trodde var Shell men som nu har blivit ett Seven Eleven. vi har ett Seven Eleven nästan där vi bor! det är fantastiskt. jag köpte en vanlig magnum som alltid och andreas köpte en magnum med kaffesmak från vad som verkade vara förra årets överskottslager, för de finns ju inte i sortimentet längre. sen gick vi en stund i blåsten, mölndalsvägen, lisebergs parkering och förbi balder, jag råkade säga att jag inte inte klarar av att äta bergochdalbanor (vilket i och för sig inte är lögn). jag har haft många såna där felsägningar på senaste. "kan du ställa in kylen i frysen?" och sånt.

när jag pluggade lingvistik pratade vi om varför det blir sådär. antingen ligger orden "nära" varandra i hjärnan på nåt sätt, det finns en koppling mellan ordet man ska säga och det man säger istället. eller så plockar ens undermedvetna upp ord som man tänker i samma ögonblick som man ska säga något annat och säger det istället.

eller så är det nåt annat. man vet nog inte riktigt, det är mest teorier.

idag läste jag om personer som är synesteter, som ser bokstäver och ord som olika färger. en tjej jag hängde med i gymnasiet var det, jag kommer ihåg en mycket fascinerande fika vi hade när jag droppade ord och hon sa vilken färg de hade. jag visste inte att det hade ett namn då.
det är fascinerande att höra hur andra människor tänker på tid också, till exempelvis ett år. i mitt huvud är allt linjärt fast böjligt. året är som en liten skål med höjda kanter, många år är som en lång lina som böjer av vid 1990. och jag tittar liksom på det snett bakåt, över axeln. det är svårt att förklara men det går ihop perfekt i mitt huvud. om jag kunde måla som Yerka skulle ni fatta.