2009-03-11

musiken mm


jag fyller år imorgon. det är första gången i hela mitt liv jag inte spenderar min födelsedag i uppsala. man blir äldre och traditioner bryts. ett stort blått paket på posten har jag fått. jag ska öppna det till frukosten imorgon. i lördags skaffade jag spotify. två dagar efter att jag hörde ordet för första gången. en tjej skickade en inbjudan och jag hakade på. vet inte riktigt vad jag ska ha det till för mina datorhögtalare är kassa men det kan ju vara kul att lyssna på några way out west-band innan man lägger 1400 kr på biljetten. förra året missade jag ju allt som lovordades förutom neil young. jag har ju som vanligt svårt att lyssna på fler än tre artister åt gången. just nu är det talking heads, frida hyvönen och arcade fire. det har ju sett ut så ett tag nu. lite bruce springsteen också men annars är det rätt dött på musikfronten. idag pratade jag med en kille i min klass om WoW och kände mig lite dum när jag inte visste hälften av banden han nämnde. folk som är lite musiknördar tror ju gärna att jag också är sån när jag säger att jag gillar arcade fire. men jag kan ungefär lika lite om musik som de som köper absolute music-skivor, det är bara det att min smak är lite mer nischad. wilco visste jag, de började jag lyssna på innan 2005 när min musikupptäckarglädje dog, sedan dess har jag hängt fast vid dem jag kände till då. och om jag upptäcker nåt nytt så är det egentligen inte det alls, för jag går bakåt i tiden, upptäcker äldre och äldre band. häromdagen lyssnade jag minsann på lasse dahlqvist.

det kanske var elakt att säga att de som köper absolute-skivor inte kan nåt om musik förresten. vad vet jag om det. de kanske har världens kunskap, fast bara om hitlåtarna. verkar visserligen lite tråkigt. hur många absolute-skivor finns det egentligen? vi diskuterade det i lördags. jag har nummer 16 nånstans hemma hos mamma och pappa. "go west" med pet shop boys var med på den minns jag. sjukt bra.