2009-02-18

vertebrat med skrivkramp


Nu ska jag skriva en litteraturuppgift om vertebratskelettets utveckling.
Nu skriver jag blogg istället.
Nu kollar jag min facebook. (Åhh tre personer har kommenterat mina foton.)

VERTEBRATSKELETTETS UTVECKLING
De mest signifikanta skillnaden mellan vattenlevande och landlevande ryggradsdjur är deras skulder- och bäckengördel. Hos oss sitter skuldrorna löst, men bäckenet fast, hos fiskar är det tvärtom. Så!
1-2 sidor skulle det visst vara.
Landlevande djurs extremiteter är längre och rörligare. Deras skelett är en större del av kroppstyngden, därför att de lever på land och luften inte hjälper dem bära sin kropp såsom vattnet gör. Människan kan gå upprätt därför att hennes bäcken är "upprätat" och bredare än tex ett kattdjurs. Jepp.

Jag vet inte vad jag ska skriva!
Jag har förlorat min skrivarådra. Förr i tiden (gymnasiet och tidigare) kunde jag skriva en sån här grej på en halvtimme. Jag bara satte mig ner och orden flödade. Nu för tiden måste jag stanna upp, fundera på formuleringar och tänka på ordval. Ibland kommer jag inte ens på ord själv utan måste ta böcker till hjälp. Det är ytterst irriterande. Hur ska jag nånsin kunna skriva en avhandling? Inte för att det är aktuellt direkt men ÄNDÅ.