2007-09-28

bokmässa & trafik

Idag när jag hade bråttom till vårt bokade grupprum på Handels kom jag på att det var bokmässa. Inte för att jag såg Svenska Mässan eller för att det flaggar om det på varenda lyktstolpe, utan för att det stod grupper av medelålders kvinnor i färgglada Gudrun Sjödén-kläder och såg förvirrade ut på cykelvägarna kring Liseberg.
De flesta hade namnlappar på bröstet och ingen hörde min ringklocka (jag höll på att köra på två stycken, varav den ena hette Anita).
När jag cyklade hem blev jag påmind igen, på grund av bilköerna.
Jag är för alternativa bränslen, bränsleceller och flexifuels och elbilar och allt vad de kan komma på, men ibland känns det som att även om bilarna inte stod och pruttade ut koldioxid, NOx-gaser och partiklar och allt vad det är så är de ändå ett miljöproblem, genom sin blotta existens.
Göteborg är en stad förgiftad av bilar. Man får köra bil praktiskt taget överallt i Göteborg. Vid Centralen, på Avenyn, Kungsportsplatsen, Järntorget, de pittoreska gatorna i Haga… Kanske är det pga Volvo-kulturen, kanske för att det inte finns nån tunnelbana.
Men faktum är att i Stockholm åks det nästan dubbelt så mycket kollektivt som här (procentuellt sett alltså).
Det ska det bli ändring på sägs det. Fler stombusslinjer! Tätare turer!
OK fine. Bra.
Men först:
TA BORT BILARNA SÅ BUSSEN KOMMER FRAM!
Man kan inte bygga fler tunnlar, ringleder och motorvägar och samtidigt säga till folk: ”Ta bussen!”.
För det gör de inte.
De tar bilen för att spara tid och sitter sen en timme i bilkö till Hisingen.
Ska man åt det beteendet måste det bli svårare att köra bil. Bilarna ska inte få vara i vägen för kollektivtrafiken.
Varför ska man ens få köra privatbil inne i stan? Varför ska inte det kosta? I Stockholm kostar det ju. Men här fegar man. Folk kan ju bli arga. Och bilister vill ju ingen irritera, de som redan är så utsatta. Tänk vad det kostar med bensinen, buhuu!
Ja och tänk om bilägaren fått betala vad körningen EGENTLIGEN kostar samhället. Om olycksfallsrisken med bil gått på trafikförsäkringen. Om samhällets sjukhusräkningar för alla som dör i förtid av lungsjukdomar till följd av den dåliga luften slagits ut på alla bilägare. Om alla som får gratis parkering på jobbet behövt betala vad det egentligen kostar att ha en bil parkerad hela dagen. Och vilken glädje att kunna cykla i Allén istället för att oroa sig för alla som kör i 70 km/h där ska få sladd på bilen och drämma rakt in i cykelvägen som går bredvid.
Och vad mycket plats vi hade fått över!

Jag är jävligt trött på bilar. I största allmänhet också men särskilt inne i Göteborg. Det finns så många som kör i onödan.
Och dessutom tycker jag det är trafikrasism att vi cyklister jämt måste stanna och trycka på knappen för att det ska bli grönt ljus. Och att allt allt allt i Göteborgs centrum som inte är spårvägar är anpassat efter bilar, deras storlek, deras hastigheter.
Jag är trött på det! Och ARG!
Och lite på bokmässan, men den kan jag, till skillnad från trafiken, åtminstone stå ut med.

1 Comments:

At 29 september, 2007 20:06, Blogger ina said...

Bokmässan är i alla fall inte så miljöfarlig va? Och blir man inte glas av tanter i Sjödénkläder? Jag ska ju bli en sån! Ju!

Håller med om att det är trafikrasism att vi ska behöva stanna och trycka på knapp för att gå över. Borde det inte vara tvärtom? För bilisterna är det ju bara att trycka på bromspedalen, men för mig med hundra böcker staplade överallt på cykeln, är det ett jäkla riskmoment ska jag säga! Jag är trött på att alltid nästan bli överkörd!

Och då bor jag ändå i världen minsta lilla puttefnask-stad ..

 

Skicka en kommentar

<< Home