2008-12-30

darcy


Nu har jag firat jul och är hemma i Göteborg igen.
Tre julkort i brevlådan, ett från min kusin, ett från Jenni och ett från en gymnasiekompis. Vad ÄR detta? Jag skickar över 20 julkort varje år till alla släktingar jag kan komma på men ändå får jag inga tillbaka. Alla mina fastrar, farbröder och morbröder och nästan alla kusiner får. Hur många år tar det för en faster att räkna in en i julkortsskaran? Lång tid uppenbarligen, har hållit på sen jag var 20.
Snart är det 2009 och jag fyller 26 år. Det är ju Vansinnigt.
Jag fick en sovsäck i julklapp och en helt sjukt fin islandströja som mamma stickat. Jag blir förundrad över henne ibland. Vilka skills hon har som jag inte ärvt! Det händer rätt ofta faktiskt att jag hittar jättefina saker hemma som det visar sig att hon gjort. En ljusblå barnkofta med tillhörande mössa: "Åhh titta får du se, den här stickade jag första året i slöjden!" (=9 år gammal) Ens händer känns minst sagt odugliga i hennes sällskap. MEN! Loppet är inte kört ännu. Jag har virkat min livs första grytlapp, startade på juldagen, inspirerad av islandströjan som jag blev.
Jag har också blivit helt såld på Jane Austen och engelska kostymdramer efter att jag hittade "Stolthet och fördom", alltså BBC-serien, på dvd hemma. Har väl alltid varit lite lagd åt det hållet kanske (varför???) men nu nådde det oanade höjder, var jag tvungen att sträcktitta och fick med mig mamma som blev besviken när hon förstod att det bara var sex avsnitt och att serien inte skulle fortsätta efter att Mr Darcy och Elizabeth slutligen gift sig och till och med kysst varandra.
Imorgon firar vi nyår på Pustervik.
Gott nytt år!

3 Comments:

At 02 januari, 2009 13:25, Blogger ina said...

Hoho, glömde du att ring mej?

 
At 03 januari, 2009 19:10, Blogger GenerationY said...

åh mr darcy! (jag har också sträckkollat under helgerna..)
bra att du och din mor utbyter intressen och färdigheter.
för att se något lite vrickat men om samma karaktärer kan ni ju kolla på Lost in Austen som går på svt just nu.
förresten tillönskas ett fint 2009!

- Caroline (med blandbanden)

 
At 05 januari, 2009 13:30, Blogger Anna-Karin said...

Caroline:
Ja jag såg trailern för Lost in Austen, men tyckte det verkade lite fånigt. nu har jag lånat "Emma", en annan Austen-serie gjord av BBC, fast mycket äldre, från 70-talet tror jag. Den är lite mer stel och teaterpjäsliknande.

tack detsamma! god fortsättning kanske det är man säger!

 

Skicka en kommentar

<< Home