2007-04-17

utantill


Idag: Ännu en meningslös diskussion med J om huruvida det är nyttigt att lära sig saker utantill eller inte.
Jag var för, hon emot, som vanligt. Jag respekterar att hon är en person som gillar att raljera över att livet inte är precis som man vill ha det, men ibland tycker jag faktiskt hon överdriver.
Det är inget fel på att lära sig saker utantill. Vi har fått en lista på djurarter vi ska kunna. Okej, det är några stycken, över hundratalet i alla fall, men ändå. Ytligaste formen av kunskap. Vi ska kunna namnge dem. Se en bild av ett djur och säga vad det är. Skäggdopping, piggvar, skogsödla, blomfluga, osv. J är upprörd. Hon ser inte poängen.
"Poängen är att du ska lära dig dem", säger jag.
"Men VARFÖR? Jag kommer inte ha nytta av att kunna massa fåglar!"
Jag orkar inte återge konversationen. Den var ganska långdragen och jobbig. Kontentan var i alla fall att hon inte vill lära sig saker som inte har direkt koppling till det hon ska syssla med i framtiden, och jag tycker att hon är inskränkt för att hon faktiskt inte kan ha en aning om ifall hon kommer ha nytta av att kunna fågelarter eller inte. Jag vill inte ens gå med på att det finns saker man lär sig i skolan som är totalt onyttiga. Som man lär sig bara för att man ska. Som texten på "Den blomstertid". Alla Europas huvudstäder. Hur man pillar bort glaset på brandlarmsknappen på bästa sätt. NÅNGÅNG har man säkert nytta av det. Och har man inte det så, whatever. Kunskapen finns där, den tar ändå ingen plats.
Jag blir irriterad när folk går på universitetet och klagar över att de måste lära sig saker. Okej om man inte gillar skolan, om man inte gillar att plugga och traggla saker utantill. Då behöver man inte, för det finns andra jobb. Men har man valt att gå på universitetet får man väl för fanken ta att man måste kunna vissa saker utantill. Varför är det ens ett problem?

När vi läste matematik i höstas var det en hel del knorrande om att formelbladet vi fick till tentan var så magert. Det var i princip ett papper med pythagoras sats på, en formel som de flesta lär sig i högstadiet. Vår lärare sa att det var för att vi skulle lära oss resten. För att man inte kan säga att man kan matematik om man inte kan formlerna. Jag tyckte han hade rätt. Visst det var jobbigt att lära sig allt, men det är först när man verkligen kan använda formlerna som man lär sig dem utantill, och då är det ju i sig ett bevis på att man kan hantera dem.
Och det kan faktiskt vara praktiskt att ha dem i huvudet, för vem orkar kolla en uppslagsbok varenda gång man undrar över något?

Och ja, sen kan man undra vad man ska ha allting till?
Snälla J, jag vet inte. Men det är väl schysst att kunna saker? Att vara allmänbildad har väl aldrig skadat? Och om inte annat börjar man märka efter hand hur saker hänger ihop. Att det mesta gör det på något sätt, att det flyter in i varandra. När jag har sådana stunder är jag glad över att jag inte är barn längre, för när man är liten ser man bara fragment av saker och man kan inte förstå dem. Man tragglar saker i skolan och man förstår inte varför.
Men det är när man växer upp, och upptäcker att en del saker faktiskt har fastnat som man uppskattar det. Belöningen kommer när man minst anar det.
Nu låter jag som min mellanstadielärare. Men låt gå för det:
Lär dig så mycket som möjligt! Kunskap är nyckeln till allt!
Och den gamla klassikern:
REPETITION ÄR KUNSKAPENS MODER.

6 Comments:

At 17 april, 2007 23:34, Blogger ina said...

Jag kan inte läsa dina inlägg när du stirrar på mig på det där viset. Det var säkert ett jättebra inlägg, men det går bara inte. Funderar på att sätta en post-it-lapp över ditt huvud men det skulle kännas konstigt och lite elakt!

 
At 18 april, 2007 17:41, Blogger barfota said...

Jag håller med dig till viss del men det är svårt att inte bli bitter när man börjar plugga igen och inser hur jävla mycket av det jag en gång repeterade, lärde mig och kunde utantill som jag inte minns ett dugg av idag. Då kan jag faktiskt tycka att vissa grejer känns lite meningslösa. Alla passar kanske inte för den formen av lärande?

 
At 18 april, 2007 18:31, Anonymous Anonym said...

ååh jag försöker formulera nåt kort och koncist men det blir bara nåt slags långt pladder som inte beskriver nåt egentligen. jag håller med dig, är det viktiga jag vill få fram iaf.

vad läser du för nåt egentligen? har jag frågat det förut? jag vet att jag har varit på väg flera gånger, för jag känner igen så mycket av ämnena du skriver om. lära sig djur utantill, hallå.

 
At 18 april, 2007 20:29, Blogger motvalls said...

Håller absolut med. Känner dock att det kommer bli en hård balansgång om jag får egna barn. Hur göra dem till kritiska varelser som inte tror på allt som står skrivet och få dem att ifrågasätta samtidigt som de ska förstå den långsiktiga poängen i att lära utantill?

Själv önskar jag att vi fått mer repetition...minns få afrikanska huvudstäder och mineralsorter idag...och ännu färre matteformler...synd...

 
At 18 april, 2007 21:31, Blogger Anna-Karin said...

Ina:
Har du problem med det här när vi träffas också? I så fall får jag väl börja med burka. Eller postit-lapp?

Emmisen: jag läser naturbasår. det är mycket information på kort tid. men det är ok. läser du biologi?

barfota: Visst, alla kanske inte är fan av att traggla europas floder. det är inte jag heller egentligen, jag tycker det är jättetråkigt. Vad jag menar är bara: underskatta inte det du en gång har lärt dig, för även om du inte ens kommer ihåg att du minns det så kanske det finns där ändå. Och det kanske har hjälpt dig i förståelsen av något annat.
Och vem vet, när du läser det igen kanske du lär dig det för att du faktiskt har kunnat det en gång förut.
Som sagt, jag tror inte det finns meningslös kunskap.

motvalls Jag vet inte om jag tycker att utantillärande behöver stå som motsats till kritiskt tänkande. Så länge man förstår det man lär sig kan man ju alltid ta ställning till det. Och i fallet med att lära sig huvudstäder utantill finns det inte mycket att tänka kritiskt på...
Afrikanska huvudstäder ja.. Det där med repetition som min lärare sa till leda i mellanstadiet är ju tyvärr sant.. Matteformler speciellt, måste repeteras kontinuerligt, annars glöms de.

 
At 18 april, 2007 23:58, Anonymous Anonym said...

biologi och geovetenskap. har också läst naturbasår, det är sjukt värt det.

 

Skicka en kommentar

<< Home