2007-03-27

fotosyntes

Vår biologikurs började igår.
Den kantas av dålig information, dåligt utnyttjande av internet som medium och ett konstigt namngivande av hörsalarna på Medicinarberget. (Jag trodde Ragnar Sandberg var vår lärare först, men det är salen som heter så.)
Det visade sig också att den medelålders man på institutionen jag skrivit irriterade mail till, eftersom schemat kom ut så sent (och fått lika irriterade svar tillbaka gällande institutionens principer) var en tjej i 25-årsåldern. Det var en lustig upptäckt, särskilt eftersom jag hade en mycket tydlig bild av hur denna gamla biologiräv skulle se ut efter tonen i mailen. Fördomar, fördomar...
Annars är det roligt och fascinerande. Jag läste precis att bara någon procent av växters vikt kommer från näringsämnen i marken, nästan allt är omvandlad koldioxid och vatten. Allt kol i cellulosan som växter är gjorda av kommer alltså från luften! Jag tycker det är helt fantastiskt! Jag minns att vår biologilärare i högstadiet tjatade mycket om att fotosyntesen är det absolut viktigaste energikretsloppet, men jag har inte fattat det eller låtit mig fascineras förrän nu. Naturvetenskap kräver mognad uppenbarligen.