2007-02-19

tand


jag gillar inte att känna mig lurad. det händer ofta när något minimalt litet kostar maximalt mycket och jag är den som anses som dum för att jag ifrågasätter att det är så.

något som kostar maximalt mycket är tandläkarbesök.
jag var hos tandläkaren idag. det är en privattandläkare med mottagning mitt inne i stan, och anledningen till att jag gick dit var att jag fick en kallelse eftersom det var ett år sedan sist jag var där. att jag gick dit förra året berodde på att den undersökningen var gratis eftersom jag var nyinflyttad. gratis var det däremot inte nu. det kostade 745 kr! jag hade inte ens antydan till hål.
förutom detta, och det faktum att jag satt fast i tandläkarstolsjäveln i 45 minuter, trots att det enda de gjorde var att röntga mina tänder, manuellt skrapa bort tandsten och skölja med fluor (en undersökning som på folktandvården i uppsala kostat mig tio minuter och 480 kr), försökte de dessutom få mig att boka tid för att ta bort mina två helt friska och komplikationsfria visdomständer i överkäken, trots att jag haft dem där i flera år nu.
varför?
för jag kan ju få problem med dem! det är svårt att komma åt att borsta längst bak och det kan bli karies där! dessutom blir det jättekrångligt att laga den tanden som sitter framför ifall det skulle bli hål i den eftersom de sitter så tätt!
”vi jobbar förebyggande här”
herregud, på vilket sätt då? ni drar ut tänderna innan det blir hål i dem?
varför inte satsa på det i övriga vården också?
”jag har ju äggstockscancer i min släkt så det är lika bra att ta bort allt det där redan nu.”
”jag tror jag ska ta livet av mig, så jag inte får problem med någon dödlig sjukdom i framtiden!”
ELLER VAD?
jag kommer välja en annan tandläkare nästa år. en som åtminstone kan dölja sitt uppenbara intresse för pengar.

1 Comments:

At 06 april, 2007 17:10, Anonymous Anonym said...

Ja, vad skall man säga? Gå inte till en privat tandläkare? Vilken cynisk bild av privata tandläkare du precenterar som inte alls representerar fenomenet i stort då de i själva verket effektiviserar tandvården på ett sätt som offentliga sektorn aldrig hade kunnat göra? Man skall inte röra sig i innerstan? Grattis till bristen på hål? .. Jag behöver ju naturligtvis inte säga något alls.

 

Skicka en kommentar

<< Home