2007-04-21

let me out


Vi åkte till Freeport, outlet-byn i Kungsbacka. Det tog 17 minuter med pendeln och kostade fem kuponger. När vi kom dit ångrade vi oss. Jag vet inte vad man tror ska hända på såna där outlet-ställen, men några underverk sker då sannerligen inte. Acne-jeans för femhundra spänn, men var nånstans är de snygga?
Och själva konceptet, en liten by av fula butiker som de smällt upp på en åker, och för att få det att se hemtrevligt ut satt dit gatlyktor, prydlig stenläggning, parkbänkar och målat husen röda med vita knutar. Men det ser inte hemtrevligt ut, det är hemskt! Och överallt spelar de musik. Någon satellitkanal som bara spelar hitlåtar. Var man än går hör man det, även utomhus. Det ger lite samma känsla som Truman Show. Ett tillrättalagt låtsassamhälle där allting går ut på att köpa saker.
Jag minns första gången jag var på outlet. Det var i Barkarby och jag åkte dit med mamma och pappa. Konceptet var helt nytt då och det var inte många som hittat dit. Jag mindes att det nästan var lite kusligt att gå där, för det var tomt överallt, och så var det så tråkigt och fult. Och massa av affärerna sålde golfutrustning eller seglarkläder. Jag minns att jag köpte ett par converse-skor som jag använde jättemycket sedan.
Den här gången köpte jag ett par ärtgröna gummistövlar. De kostade 250 kr. Det kändes okej. Butiken var ok, de hade billiga skor. Det är inte själva handlandet jag vänder mig emot egentligen, det är att kanske att det är så uppenbart vad man ska göra när man åker till outlet. Man ska shoppa bort sin hjärna. Det finns butiker i stan med, men det finns också kaféer, restauranger, fastighetsbyråer, frisörsalonger och tandläkarmottagningar. På stan kan man gå och bara titta, på saker eller på folk om man vill det. På outlets slösar man bort sin tid om man inte köper något. Ens huvud blir förvridet, man tänker "Nu när jag ändå är här kan jag ju passa på att...", och så kommer man hem med grejer man inte ens visste att man ville ha, ännu mindre behövde.
Eftersom jag bor i Göteborg har jag visserligen stort behov av ett par gummistövlar, men ett rosa ribbstickat linne från J.Lindeberg? Who knew??

1 Comments:

At 23 april, 2007 07:32, Anonymous Anonym said...

Freeport är läskigt! Jag var där en kort stund när de nyss hade öppnat, men det var nog första och sista gången.h

 

Skicka en kommentar

<< Home