2006-11-04

rävar

jag hittade k:s band på myspace, och tydligen har mtv2 visat en av deras videor. alltid intressant när nån gammal bekant blir indiekändis. nåväl.
jag kommer ihåg en diskussion jag hade med k en gång på gymnasiet, då han var vegan.
den var ganska löjlig och gick ut på följande:
en räv står på en brygga och i vattnet ligger en människa och en annan räv. båda behöver hjälp, men räven på bryggan kan bara rädda en av dem. vem tar han?
självklart den andra räven, sa jag.
det beror väl på, tänk om människan och räven är jävligt tajta, sa k.
mmm fast vi säger att de är helt främmande för varandra, sa jag.
hmmm...
k var tyst ett tag.
visst han kanske skulle ta räven då. och?
det kanske inte handlar så mycket om att människor hatar djur, utan snarare att det ligger i alla varelsers natur att se efter sin egen art först, sa jag.
jaha?
och att det är lite konstigt av människor egentligen att bry sig mer om djur som lider än om alla miljoner andra människors svält.
men det beror väl på vilken relation man har till djuret, sa k. om jag hade en jävligt tajt rävkompis och det var jag som stod på bryggan och skulle välja mellan honom och en helt okänd människa som inte betyder ett skit för mig, då skulle jag ta räven.
tror du räven skulle göra samma sak?
inte fan vet jag!

ja. on and on...
jag kommer inte ihåg hur den slutade, eller om vi kom fram till något, bara att det blev ganska bisarrt till slut. k tyckte att mitt exempel med en räv på en brygga var det sämsta han hört, och jag blev irriterad för att han fick mig att känna mig som en form av lägre stående art människa för att jag åt mjölkprodukter och drack alkohol.

hur som helst, såhär fem år i efterhand kan jag konstatera att jag inte ändrat mig så mycket, jag äter fortfarande inte kött och jag dricker fortfarande, fast mer måttligt ändå. och vad gäller k kan jag bara hoppas att han har börjat dricka öl, för allt det där turnerandet i england måste bli outhärdligt annars.