2006-09-02

ett glatt sällskap äter sur strömming



























i torsdags bjöd kalle oss på surströmmingskalas.
han hade köpt en burk och haft med sig i polen, som en glad (?) överraskning till de andra, men så gick deras bil sönder och det blev aldrig tillfälle för surströmming. kanske tur det.
det var kalle, anna, carl, andreas och jag.
vi gick upp på ett berg nånstans i majorna där kalle bor för att inte störa några grannar. det var fint väder och ganska blåsigt. idealiskt för surströmming tyckte vi.
kalle hade köpt folköl, tunnbröd, och gräddfil, kokat potatis och hackat lök. och han hade brännvin från polen.
eftersom det var kalle som var initiativtagare till det hela fick han också uppdraget att öppna burken. han gick iväg en bit i vindriktningen, med konservöppnaren, och satte sig på en sten. vi andra stod kvar, surströmmingsoskulder som vi var.
det tog en bra stund och när burken var öppnad luktade kalle ganska illa. han hade fått några ordentliga surströmmingsduschar och hade fiskrester långt upp på armarna.
ingen ville sitta bredvid honom. ingen ville förresten äta det som var i burken heller för det såg för äckligt ut. kalle ringde sin mamma (surströmmingsexperten) för att försäkra sig om att det inte bildats något farligt i burken. jag menar, man vet att det ska lukta illa, men HUR illa ska det lukta? och hur ska det se ut? är det fortfarande okej när innehållet ser ut att ha övergått till flytande form? det skulle finnas 10-12 filéer i burken, allt vi hittade var dock fyra små grå slamsor av något som inte liknade något annat jag sett förut.
lukten påminde mycket om det kräftbete vi hittade i mina morföräldrars frys, efter att den varit avstängd en nästan en månad. en sån lukt som sätter sig i tapeter, näshår och smaklökar.
jag vägrade äta, kalle sa att jag inte fick nån snaps. de andra gjorde tundbrödsrullar av skiten och tuggade, mycket skeptiska.
andreas tog bara en tugga, sa att det där om att smaken inte är som lukten är en myt. anna klarade ungefär halva sin rulle ("alltså, det smakar ju salt. salt och skit"), och carl åt upp större delen av sin men tyckte fortfarande inte att det var gott.

jag drack cider och mådde illa.

kalle åt upp resterna. sa att vi andra inte hade fattat det här med den distinkta surströmmingssmaken.
jag sa att det måste vara för att vi kommit i kontakt med surströmming först efter 20. hade vi vuxit upp med det hade vi kanske tyckt annorlunda.
kalle höll inte med.
sa att det var som kaffe. man måste öva på att tycka om det.
men jag tror inte det. det är nåt med rutten mat... svårt att vänja sig vid.

3 Comments:

At 03 september, 2006 20:35, Anonymous Anonym said...

Underbart reportage, bra att du dokumenterade denna kulinariska eskapad! :D Fina bilder också, men du själv kunde väl också fått vara med på ett hörn?

Allt som allt fick Kalle tre rejäla surströmmingsduschar över sig. För er som inte var där kan jag påpeka att stanken kändes tio meter bort från hn om man stod i vindens riktning. I efterhand har jag fått rådet att man ska öppna burken under vatten, t.ex. i en hink. Det verkar rätt smart.

Jag måste dock påpeka att jag faktiskt åt hela den surströmmingsslamsa som Kalle serverade mig! Tro det eller ej, men nu när chocken lagt sig börjar jag faktiskt överväga att ge surströmmingen en andra chans redan nästa säsong :)

 
At 06 september, 2006 22:02, Blogger Anna-Karin said...

ja min pappa tyckte att vi var helt knäppa i huvet som inte öppnat burken under vatten.
"Och så ska man skölja av dem innan man äter dem, annars smakar det skit!"

 
At 17 oktober, 2006 10:37, Anonymous Anonym said...

Jag är uppväxt i norrland och har blivit utsatt för surströmmingsexperiment sen tidig ålder men har aldrig klarat grejen. Jag tror det finns en anledning till att eländet brukar serveras med rikliga mängder alkohol.

 

Skicka en kommentar

<< Home