2006-09-06

bengan






















valrörelsen är så kryptisk i år.

gröna affischer med en fyrklöver och texten "ivriga bävrar" under.
skyltar med människor som håller upp bokstäver.
löpsedelsreplikor.
den här reklam-som-förvirrar-trenden tröttar ut mig. det började väl nångång i slutet av nittiotalet då svenska kyrkan började sätta upp helt vita reklampelare på stan, och sedan dess har det bara exploderat. värst är kanske posten med sina jävla rebusar.
men tråkaffischerna finns ju där också.
kristdemokraterna tex, med flygblad som ser ut som nån läkemedelsbroschyr från början av nittiotalet med göran hägglund i centrum, han med barnprogramledarleendet.
andreas fick en affisch hem i brevlådan idag där göran och ungdomsförbundets ordförande står och pekar glatt in i kameran. "pensionera persson!"
det skulle lika gärna kunna stått "bolibompa".

andreas får adresserade brev från riksdagspartierna varje dag. han är förstagångsväljare och därav mycket attraktiv. mig bryr de sig inte ett skit om, uppenbarligen tror de väl att jag kommer rösta på samma parti som förra året. det kommer jag nog också så det vore onödigt att skicka reklam till mig.

annars tycker jag personvalskampanjerna är spännande.
de har alltid så lustiga budskap, och man ser dem överallt, billigt tryck, fula smilande foton. och så någon klatschigt formulerad slogan som inte betyder någonting.
en folkpartist på spårvagnen tex:
"på alla områden där göteborg kan jämföras med andra, måste vi hela tiden vara lite bättre"
det är en jättekonstig sak att gå på val på, tycker jag.
men jag förstår att man gör det, för det är jättepraktiskt.
det betyder absolut ingenting.

tacka vet jag bengt westerberg på valaffischen ovan.
han visste i alla fall vad han stod för han.

PS.
och jag gillar posen han sitter i.
DS.


1 Comments:

At 09 september, 2006 02:55, Anonymous Anonym said...

Haha! Fan vad fin. Socialliberala FP, kom tillbaka, en hel del är förlåtet.

 

Skicka en kommentar

<< Home