2006-04-11

idag!


idag vaknade jag kvart över sju och solen lyste genom persiennerna. andreas sov så jag kollade på honom. jag har typ aldrig sett honom sova förut, han vaknar alltid innan mig. han har roliga ryckningar i ansiktet när han sover, hans haka liksom rör sig upp och ner, jag tror knappast han kan göra det i vaket tillstånd, nåväl, klockan åtta vaknade han för då ringde klockan, då hade jag kollat på honom i 45 minuter och funderat flera gånger på att gå upp och äta frukost. men jag väntade på honom.
sen gick vi upp, fast det tog lite tid.
han duschade och var tillbaka innan jag ens hunnit göra kaffe.
jag gjorde gröt och vi pratade om blodgrupper. andreas har en blodgrupp som bara 1% av sveriges befolkning har, AB-.
det var därför blodcentralen var så ivriga att ringa till honom så fort de fått hans provsvar, han är en "mycket speciell pojke".
jag var tvungen att rita ett korsningsschema för att ta reda på huruvida andreas kan få barn som har samma blodgrupp. jag kom fram till att det enda sättet är att han parar sig med en annan med AB-. det gjorde mig lite ledsen, jag har A+.
andreas sa att blodgrupp inte är så viktigt.
sen läste vi tidningen som jag inte tyckte var så vidare intressant just idag (jag är olika mottaglig för nyheter olika dagar) och sen upptäckte andreas att klockan var mycket och han måste rusa. jag packade ner träningsgrejer till mig själv medan han sprang omkring som en skållad råtta och letade efter olika grejer han glömt.
sen satt jag vid datorn ett tag och lyssnade på velvet underground, sen gick jag och tränade.
jag hade någon konstig åkomma hela morgonen, så fort jag böjde upp huvudet igen efter att jag haft det nedböjt (tex efter jag hade knytit skorna) blev jag yr och höll nästan på att ramla omkull. jag funderade på om det kunde vara den där yrseln de pratade om på fråga doktorn igår, som berodde på att "balanskristaller" i innerörat råkat lossna och flöt runt inne i hörselgången och gjorde att man fick en konstig upp och ner-uppfattning om allting.
jag vågade inte göra ryggmaskinen på gymet bara för detta.
när jag kom till gymet var det en kvinna därinne som hade sin son med sig. hon satt på en motionscykel och han sprang runt en massa och lekte på en trappmaskin. han var kanske 7 år. jag blev först förvånad för jag har aldrig sett ett barn på ett gym förut (det brukar vara 16-årsgräns i träningslokaler av säkerhetsskäl), sedan irriterad för att mamman lät honom springa hur han ville.
jag avskyr när folk inte har koll på sina barn när de uppenbart stör andra.
pojken började springa på ett löpband och ökade hela tiden farten, det såg helt vådligt ut, jag fattade att han skulle ramla redan när han gick upp där, han hade bara strumpor på sig.
sen ramlade han och for bakåt in i väggen. en kvinna på bandet bredvid ropade till, jag väntade mig ett stortjut från killen men han sa ingenting. han gjorde väl inte illa sig. mamman bara skrattade. jag blev superirriterad. som tur var gick de ganska snart därifrån.
jag tränade en dryg timme och var hela tiden orolig för den där yrseln.
sen gick jag hem och tänkte på hur gruset knastrade under fotsulorna och att hela min hemväg i princip bestod av trappor.
när jag kom hem visste jag inte vad jag skulle göra, så jag satte mig vid datorn och spelade betapet. förlorade såklart.
när spelet var nästan klart ringde de från jobbet och undrade om jag kunde hoppa in i eftermiddag. carina hade fått magsjuka.
jag sa att jag skulle tänka en stund fast egentligen hade jag ju inte ett dugg för mig.
sen sa jag att jag skulle komma så fort jag kunde.
det tog ungefär en timme. jag var jättehungrig och fick äta lunch med en gång.
diskmaskinen var trasig också, en reparatörkille med fräknar i ansiktet satt i diskrummet hela eftermiddagen och pratade ömsom med sig själv ömsom i sin mobil med en kollega.
en säkring hade gått och dragit med sig båda kretskorten. det var "kört".
jaha.
vi fick diska i loungen. det gick bra för det var inte så mycket att göra.
stängde tidigt, vid åtta, liten kassa.
åkte hem med niobussen, det duggade.
imorgon ska jag jobba igen.
sen firar vi påsk i uppsala.
ja eller vi åker till uppsala i alla fall.
hejdå.