2006-03-09

mode alt crtl

när jag åker hem till uppsala i helgen ska ina och jag gå på gasque. gasque är en sittning som nationerna ordnar. det var länge sedan jag var på en sådan och jag har inte varit alltför exalterad över det, det var mest för inas skull jag tackade ja. därför blev jag ganska förvånad när jag upptäckte att det totalt har stigit mig åt huvudet. igår började jag nästan gråta för att jag inte hittade någonting att ha på mig. jag har sprungit omkring i varenda affär i hela fruktansvärda nordstan bara för detta. och fast jag lovat mig själv att inte göra av med pengar har jag köpt skor, kjol, linne, armband, ja, en hel outfit.
mitt problem är alltid att jag inte vet hur jag vill se ut när jag ska klä upp mig. jag vill vara allt på samma gång. vårtrendig men samtidigt retro. ungdomlig men gärna stram och lite småtantig. och man får ju inte försöka för mycket heller. stil ska ju komma NATURLIGT.
men modet just nu förvirrar mig. det är cowboystövlar och mockaväskor med fransar blandat med arméjackor à la karl XII och zigenarkjolar med pärlor och paljetter och flätade skärp, samtidigt som 90-talsmodet kommer tillbaka, stora hängiga tröjor, västar, och halsband långt ner på magen. jag kommer ihåg kvinnorna i mammas feminatidningar, med bylsiga bomullströjor med breda ränder i vitt och gult, höga vita stuprörsjeans och pagefrisyrer. jag är inte säker på att jag gillar det, men jag antar att jag kommer tåga med jag också.
skorna jag köpte idag har spetsig tå. ida säger att det är skillnaden mellan henne och mig. eller snarare brukar hon uttrycka det som "anna-karin är min vän. TROTS att hon har spetsiga skor."
mmm jag har väst också. och stuprörsjeans.