2009-01-20

skunklitteratur


Martina Lowden och jag är födda samma år. Det förvånar mig inte ett dugg. Hennes roman är som alla skunkdagböcker jag brukade läsa under gymnasiet, inklusive min egen, fast språkligt sett förstås lite mer sofistikerad. Men den är 628 sidor lång! Det är 3 år skunkdagbok! Kommer jag orka? Jag har ju läst så många romaner om överklasspersoner i England just nu (Jane Austen och Evelyn Waugh) så jag kanske får ha en jämnare övergång. Fast egentligen:

"Men kanhända ni hade haft överseende med mina försyndelser om inte er stolthet hade sårats genom min ärliga bekännelse av de betänkligheter som länge har hindrat mig från att fatta ett bestämt beslut."

eller

"Jag hatar Kahnemans prospektteori, och då i synnerhet lagen om den avtagande gränsnyttan. Den är säkert korrekt men det gör den inte mindre vedervärdig."


Obegripligt som obegripligt. JAG hatar att läsa nåt jag inte fattar nåt av. Med Austen kan man läsa långsammare bara. Med Martina Lowden räcker inte det. Hon påminner om en tjej med 170 i IQ vars skunkdagbok jag brukade läsa bara för att sedan känna mig dum och oinspirerad, dels för att jag aldrig skulle kunna kläcka ur mig såna kvickheter, dels för att jag inte alltid fattade dem. Jag blir rädd när folk har koll på både naturlagar och litteraturvetenskap. Det är obehagligt för själv kan jag bara koncentrera mig på en sak i taget.


Men! Igår vann vi i alla fall veckans pubquiz på Rose and Crown! På två utslagsfrågor! Vi vann ett presentkort på 200 kr som vi var tvungna att komma tillbaka för att använda. Förstås. Synd bara att vi nästan bestämt att vi aldrig skulle gå dit mer för att människor som går ut på Avenyn är så jävla läskiga. De som satt vid bordet bredvid oss under quizet deltog inte och när vi hyssjade åt dem för att höra vad quizkillen sa blev de förbannade och killen i sällskapet sa jättehögt:
"Jävla SECOND HAND-folk! Jag TÅL dem inte!" Sen gjorde gliringar åt vårt håll hela kvällen och pratade högt bara för att störa men sen vann vi och quizledaren var jättetrevlig så vi kom över det. Men jag tycker folk är så underliga ibland. Jag tappar liksom hoppet om mänskligheten när folk beter sig så. Och second hand-folk, vad är det???

Jag tror jag blev lite extra nerslagen av hela grejen för en annan konstig sak hände i söndags när Andreas och jag skulle gå över Mölndalsvägen. En Volvo svängde så den nästan körde på oss på övergångsstället och när han åkte förbi knackade Andreas på rutan. Då tvärnitade gubben, for ut och skrek:
"VAFAN håller ni på med???"

"Vi har grönt! Du har väjningsplikt!" ropade vi.

"JAMEN VAFAAAN!" skrek han och betedde sig allmänt som en jävla imbecill fast det var HAN som gjorde fel. Det som stör mig mest är att han säkert åkte hem till sin fru sen och var jätteupprörd och sa "Det var en jävla LIGIST som nästan slog sönder bilen! Folk är inte kloka!".

Sjukt störigt.

3 Comments:

At 21 januari, 2009 07:54, Blogger  Emma said...

Å, fast jag gillade hennes bok jättemycket, trots att jag ibland inte fattade. Men så är jag snarare imponerad än avskräckt av sådana som kan allt, så det passade ju mig. Avenyn-människor kan jag vara utan, däremot. Tacka vet jag quiz på typ Red Lion, Majorna. Inte för att jag har varit där du var, men det känns som att det nog är en aning mer laid back.

 
At 24 januari, 2009 02:15, Blogger ina said...

Jamen man vet ju, sånt därsevcond-handfolk .. De kan ju inte bete sig!

 
At 24 januari, 2009 13:54, Blogger ina said...

Jag var full när jag skrev det där. Därav felstavningen.

 

Skicka en kommentar

<< Home