2007-01-24

energin


vi läser kemi.
alla ämnen, alla atomer, föreningar och molekyler av olika ämnen strävar efter att få så låg energi som möjligt. det är därför vissa ämnen reagerar med varandra. det är därför det finns så mycket koksalt på jorden, för att det är en jonförening med låg energi.
jag tänker att det är lite samma med mig.
jag vill också ha så låg energi som möjligt.
det jag hela tiden strävar efter är att få gå hem och göra ingenting och känna mig nöjd med det. men för att nå dit måste jag först göra massa andra saker. gå i skolan, träna, laga mat, plugga, jobba, ringa myndigheter, osv.
det är hinder i min tillvaro. jag försöker komma över dem. det är därför jag funkar som jag funkar, det är därför jag handlar som jag gör.
det är därför jag är jag.
till skillnad från dig, som är du.
du har säkert andra saker att ta itu med.

jag summerar dagarna med saker som jag gjort och inte gjort. oftast samlar det sig saker på hög och jag skulle behöva skriva ner dem men det gör jag aldrig. listan är konstant, så fort jag tar itu med en sak kommer det dit en annan.

idag har jag tex INTE:

1. ringt min faster
2. sökt jobb
3. sagt upp mig från landvetter
4. skrivit ett argt brev (snart kommer jag glömma bort varför jag var arg)

men jag har:

1. tränat
2. lagat borstj
3. tränat reaktionsformler

alltid något.