2006-11-30

kaal


jag ska säga en bra sak att äta:
kål.
KÅL!
jag älskar kål.
nu ska jag säga varför:
1. det är billigt
2. det är mättande
3. det är nyttigt
4. man kan odla det i sverige
5. det räcker hur länge som helst
6. det är GOTT!!
och det finns jättemånga olika sorters kål. vitkål, grönkål, brysselkål, blomkål, rödkål, salladskål... och grönkål och brysselkål kan man skörda på vintern, fast det är frost. jättekonstigt. men bra! jag känner att det finns hopp när jag äter kål. som att hur fattig jag än blir, hur klimatet än förändras och jorden förstörs och a-kassan höjs och hyrestaket far åt helvete finns det alltid saker att äta. kål kommer alltid att finnas. det kommer alltid att vara billigt. det är en tålig och nyttig växt som säkert skulle överleva en nukleär vinter mycket bättre än människor.
och om man skulle tröttna på kål finns det kålrot. det är iofs inte riktigt samma sak, den är släkt med kålgrönsaker men ser mer ut som en rotfrukt. men den är också god.
nu tycker ni säkert att jag verkar precis göörknäpp, men i så fall är det för att ni inte just insett storheten i nånting som knappt kostar 7 kr/kg, räcker två veckor och kan användas som utfyllnad i precis alla maträtter. och dessutom är GOTT.
take me down, i'm in budgetmathimlen.