2006-11-20

äh bil


jag har haft tenta.
som vanligt efter en fleratimmarsskrivning är jag helt tom i huvudet, struntade i sista uppgiften, lämnade in, drog direkt hem efter en liten tur till biblioteket. det regnar ute. varje dag här.
jag har inte lust med något egentligen, funderar på att baka bröd, vi köpte mjöl igår på ica.
alltid när man går till ica maxi känner man sig lite som en anarkist som lyckats forcera muren av närmast oigenomtränglig bilväg och parkeringsplats runt affären, trotsat alla regler och GÅTT dit, på sina bara ben, break the law or the law will break you, eller nåt. man väntar sig bara att nåt slags larm ska gå igång, icas spanare har sett en, "hör upp gott folk, vi har en fotgängare på området! igen? hur fan kommer de in??!"
äh okej jag kanske överdriver.
men biltrafiken stör mig. det är inte bara det att jag bor mellan två stora motorvägsleder, eller att jag håller på att bli påkörd/nedstänkt/tutad på i evighet när jag går till affären eller spårvagnen. det är också det att det upplevs som så naturligt. "det är klart, vi behöver större vägar för att främja utvecklingen/bygga bort bilköer och därmed sänka koldioxidutsläppen/vi ska kunna köra jävligt snabbt i våra bmw." breda vägar, enorma parkeringsplatser och varsin bil till alla ses som ett naturligt led i vår utveckling.
well, omöjligt.
tänk om kinas 1,3 miljarder invånare bestämmer sig för att de också har rätt till det. (för att inte tala om indien, som också har nånting på en miljard människor. ah gud vi skulle bli ihjälgasade) för det kommer de att göra. vad har vi för rätt att säga att de inte får?
jag vill inte skaffa någon bil.
en del människor tror att jag kommer göra det snart eftersom jag har haft körkort i nästan fem år och har lägenhet och samboliv. men jag bor också på mindre än 20 minuters cykelavstånd till centrum. varför ska jag ha en bil? så jag kan ta mig till ica maxi på rätt sätt?

det måste vara möjligt att leva utan bil. jag tänker försöka i alla fall.


4 Comments:

At 20 november, 2006 23:31, Blogger ina said...

Det är väl inte så konstigt att inte ha bil? Det är väl typ ingen i vår ålder som bor i stan och har bil? Förutom jag då, men jag delar ju med pappa och använder den till att åka till stallet. Jag ser helt enkelt inte att det skulle vara så kontroversiellt att inte ha bil, liksom?

 
At 21 november, 2006 08:22, Blogger  Emma said...

Nej, kanske inte, men att inte ens vilja ha bil är en helt annan femma. Jag vill inte heller ha bil, trots att jag har haft körkort i 6 år. Jag gillar att åka spårvagn. Promenera när det inte tar mer än en halvtimme och det inte regnar. Cykla på sommaren. Och i min ålder, som nog bara är några ynka år äldre, har förresten nästan alla jämnåriga jag känner bil. Även de som bor i centrala Göteborg.

 
At 21 november, 2006 16:11, Anonymous Anonym said...

Jag cyklar så mycket som möjligt, gbgs kollektivtrafik med sina nerkissade säten undviker jag.

(har haft körkort i 14 år och sammanlagt kört mindre än 10 ggr, mina föräldrar börjar tro på att jag inte gillar bilar nu... :D )

 
At 24 november, 2006 17:24, Blogger Anna-Karin said...

ina, jag menar inte att det skulle vara kontroversiellt NU, men som emma sa, om tio år kanske. jag vet inte många över 30 som inte har bil. går det att vara över 30 och inte ha bil?
återstår att se.

 

Skicka en kommentar

<< Home