2008-05-11

ringflip och flipflop


Biokemiboken är så otroligt tråkig. Det är ju trist för biokemi är ju egentligen roligt. DNA är nåt av det mest fascinerande som finns tex. Men utförliga beskrivningar av gelelektrofores och röntgenkristallografi och fjorton andra sätt man kan separera och detaljstudera proteiner, det är inte Liseberg direkt. Jag har suttit med boken i knät den senaste halvtimmen, stirrat på sidorna men inte läst ett ord. Det kan vara vädret. Det är 21 grader varmt ute och klockan är snart sju. Folk har picknick på gräsmattan, kastar freesbee och gör andra somriga saker. Själv köpte jag ett par flipflops från Patagonia igår, de kostade 100 spänn istället för 499 och eftersom jag gillar Patagonia av principskäl betalade jag gladeligen. Jag tycker om flipflops också om man inte ska på långpromenad, det känns så otvunget. Och jag gillar vind under fotsulor.
På tal om fotsulor så stod jag i kö till provrummen idag på H&M och hörde två expediter klaga över att folk går barfota i gympaskor. Den ena tjejen stod vid provrummen och delade ut sifferbrickor när den andra kom och sa:
"Kan jag hjälpa dig med nåt Malin?" samtidigt som hon tittade på oss i kön med obestämbar blick, ungefär som man tittar på en konstig möbel när man kommer in i ett rum man aldrig varit i tidigare.
Den nämnda Malin sa:
"Nja du kanske kan byta av mig lite, det blir så jäkla varmt här bara..."
"Ja gud ja, jag vet" sa hon som kommit till undsättning, och la sen till:
"Det värsta är ju när folk är barfota i sina gympaskor när man står här, fy fan"
Malin skrattade och sa nåt jag inte hörde ordentligt men som uppenbart handlade om dumma kunder. Sen skrattade de igen och den andra pekade på en liten våt fläck på golvet och sa:
"Nämen kolla här, nu har nån kissat på golvet också, det var väl trevligt!"
Sen fick jag ett ledigt provrum och slapp stå och känna mig som ett dumt barn som vuxna pratar skit om. Det blöta på golvet var nån som hade spillt med sin vattenflaska såklart. Det var ganska otrevligt att antyda att H&M:s kunder kissar på golvet tyckte jag.
Jag köpte inget. Jag har rätt dåligt med pengar just nu, de går åt till allt möjligt jag inte räknat med. Tandläkare och tågbiljetter och sånt. Miljövänliga flipflop-tofflor.

1 Comments:

At 12 maj, 2008 00:33, Anonymous Anonym said...

Vind under fotsulorna for the win!

 

Skicka en kommentar

<< Home