2010-08-25

akademien

Jag är ensam hemma och läser "Död i Garnethill" av Denise Mina. Det är vår bokcirkelbok den här månaden och den första deckaren vi läser. Det är verkligen deckarväder ute, halvstorm med enstaka skurar som piskar fönsterrutorna. Förskräckligt cykelväder för övrigt, och jag har flängt omkring hela dagen, med kjolen istoppad i regnbyxorna. Jag har också börjat läsa om Skugg-böckerna av Maria Gripe. Jag läste jättemånga av hennes böcker i mellanstadiet (brukade gå till bibblan och låna alla som fanns inne) och älskade alla, förutom böckerna om Elvis, de gjorde mig modstulen av nån anledning, jag tror de var för verkliga. För mycket diskbänksrealism kanske. Det var mystiken i de andra böckerna jag älskade, särskilt i Skugg-böckerna, men även "Agnes Cecilia" såklart, och "Tordyveln flyger i skymningen". Den senare hade vi som klassbok i mellanstadiet, det var jag som föreslog den, och alla satt med gapande munnar när vår lärare läste högt.

Igår köpte jag "Jorden de ärvde" på Aniara, det var ett infall medan jag väntade på Sara, och den bokhandeln är så förbannat trevlig. Vi får se när jag kommer läsa den, det är inte alltid jag är så snabb med att läsa böcker jag köper. Vissa vet jag på en gång att de kommer bli liggande. Men det är ok, ingen brådska. Höstterminen börjar snart, jag har smygstartat med att gå på föreläsningar i en doktorandkurs trots att jag inte alls är doktorand. Ibland förstår jag ingenting av vad de pratar om, men jag känner mig ändå mer hemma än på många andra ställen. Jag har nog alltid varit lite svag för akademikervärlden.

2 Comments:

At 05 oktober, 2010 21:29, Anonymous Anonym said...

Vad fint att du återupplivar gamla minnen hos mig. Tyckte EXAKT likadant om Gripes böcker som du: Älskade alla, utom de om Elvis. Undrar vad jag skulle tycka om dem idag..?

 
At 05 oktober, 2010 21:29, Anonymous Anonym said...

Vad fint att du återupplivar gamla minnen hos mig. Tyckte EXAKT likadant om Gripes böcker som du: Älskade alla, utom de om Elvis. Undrar vad jag skulle tycka om dem idag..?

 

Skicka en kommentar

<< Home