2006-02-01

semla macchiato

inatt kunde jag inte somna. det var inte så bra med tanke på att jag skulle börja jobba klockan fem och därmed skulle upp halv fyra. andreas satt i köket och läste kulturgeografi. han ville inte gå och lägga sig klockan halv nio, och så skulle han inte störa mig. han störde mig dock mer genom att sitta i köket, sängen var tom och stor. en och en halv vecka och jag har redan svårigheter att sova ensam. hur hände det?
lite över fyra gick jag hemifrån. bussen gick från korsvägen vid halv fem. det är 2,8 kilometers gångväg, det kollade vi upp på eniro. tur att det är nerförsbacke hela vägen för jag hade definitivt missat den om jag inte sprungit mer än halva vägen. tack örgryte.
på jobbet fick jag min badge och typ hundra lattebeställningar. espressokaffe är den nya olivoljan, helt klart. i var mans hand och hem. två äldre män i nästan likadana sportjackor beställde latte macchiato och den ena förklarade för den andra: "macchiato är samma sak som latte fast man häller i mjölken först"
och i förrgår: en försening till teheran och en stor iransk familj köper semlor för nästan alla sina flygkuponger. världen är inte alltid så förutsägbar som man kan tro.